Art contemporain et conformisme


in CONFORMISME ET CONSERVATISME N° 136

Auteur : Dominique Fessaguet

Résumé

Une partie de l’art contemporain en mal de reconnaissance s’est laissé séduire par les sirènes du pouvoir qui a enfermé les artistes dans un conformisme où provocation et transgression se trouvent normalisées et la surenchère orchestrée par le marché de l’art mondial. Cet art issu du ready-made de M. Duchamp, au plus près de la banalité, évoque la concrétude d’un objet qu’on pourrait nommer « objet magico-sexuel ».


Mots-clés : Art contemporain – Conformisme – Pouvoir – Désublimation – « objet magico-sexuel ».


Summary

A sector of contemporary art which has suffered a lack of recognition has allowed itself to be seduced by the siren song of power, and its artists have thereby found themselves imprisoned in a form of conformism in which provocation and transgression have become the norm and for which the stakes are constantly being raised by the global art market. Such forms of art, descendants of Marcel Duchamp’s ready-mades, entertain an intimate relationship with banal reality and evoke the concreteness of an object which we might refer to as a ‘magico-sexual object.'


Key-words : Contemporary art– Conformism – Power – Desublimation – ‘Magico-Sexual’ Object.